Május végén kétnapos konferencia keretében került megrendezésre a Trust Summit rendezvény, a Bizalmi Kör kifejezetten cégvezetőknek szóló eseménye. Három előadás kulcsgondolatait hoztuk el nektek a mai kihívásokkal teli mindennapjainkhoz, melyeket nem csak cégvezetők tudnak hasznosítani.
Trust Summit – Jövő. Most.
31 előadó 6 témakörben adott elő két napon keresztül a Groupama Arénában, köztük társ-ügyvezetőnk, Ocskay Laci is. Mindegyik szekció a jövő kihívásaival foglalkozott és bár nagyon különböző előadásokat hallhattunk, a közös mégis az volt bennük, hogy mindegyik szakértő pozitívan tekint a jövőbe. Laci a unified commerce-ről, azaz az egységesített kereskedelemről és a hozzá vezető fejlettségi lépcsőfokokról, a multichannel és omnichannel értékesítésről tartott elgondolkodtató és jövőbemutató előadást.
A Trust Summit előadások közül egy nagyon fontos témakört boncolgatunk mostani cikkünkben: hogyan álljunk helyt cégvezetőként az állandóan változó, válságokkal tűzdelt környezetben? Tibor Dávid, a Masterplast építőipari vállalat cégvezetője osztja meg gondolatait arról, hogy lehet versenyelőnyt szerezni a mostani helyzetben. Gangel Péter, a Bizalmi Kör alapítója – Tibor Dávidhoz hasonlóan- a gyors döntések, a talpraesettség és a tapasztalatok birtokában a fejlődést látja a kihívásokban. Végezetül a startupok és a tévé világából érkező Balogh Petya cápa és befektető a tanulás fontosságát hangsúlyozza, mely a siker záloga lesz az elkövetkezendő 20 évben.
Egy vállalat csak dinamizmussal, fejlődéssel tud túlélni
A reakcióidő, mint versenyelőny címmel tartott előadást Tibor Dávid, a Masterplast Nyrt. elnöke a több száz megjelent cégvezetőnek a Trust Summit első napján. Az építőipar kihívásairól már mi is írtunk a Portfolio Építőipar 2022-es konferenciájának kapcsán, ahol Tibor Dávid is panelbeszélgetés résztvevő volt. Az építőipart is sújtó nehézségekről az elnök úr már akkor is pozitívan nyilatkozott, ezt mostani előadása is megerősítette.
“Ez egy egészen más típusú időszak, mint mondjuk a 2008-as pénzügyi alapú (…) viszonylag általános és statikus felépítésű válság. Relatíve jól lehetett látni, hogy kit hogy érint, relatíve jól lehetett látni, hogy nagyjából mit jelent. A mai világunk szerintem nagyon más. Egyfajta permanens válság sorozatban élünk, amiket le kell reagálnunk.” Kezdve a covidtól, az ellátási láncok összeomlásával, az infláción át, a háborúig és a recesszióig, még bárhonnan jöhetnek nem várt pofonok, melyeket nagyon nehéz megélni nem csak magánemberként, hanem vezetőként is. Ezért fel kell készülni a cégvezetőknek egy olyan vállalati attitűd felépítésére, mely egy ilyen permanens válság sorozatban is sikeres tud lenni.
“A cél ilyenkor a túlélés. De én azt mondom nincs ilyen stagnáló túlélés vagy nincsen defenzív túlélés. Szerintem egy vállalat csak dinamizmussal, fejlődéssel tud túlélni.” Nincs értelme a stabilizációra várni, nincs idő mély stratégiai elemzések alapján döntéseket hozni, a gyorsaság, a proaktív szemlélet és egy jó agilis csapat a kulcs a mai világban. Bármibe fog egy cég, a legfontosabb a személyi háttér lesz, azok az emberek, akik megvalósítják az üzleti modellt.
A cégvezetés extrémsport
Gangel Péter, a Bizalmi Kör alapító tulajdonosa a kétnapos konferencia lezáró részében Tibor Dávidéhoz hasonló gondolatokkal búcsúzott el a Trust Summit résztvevőitől. Kihangsúlyozta, hogy a bizonytalansággal meg kell tanulnunk együtt élni, nem túlélni kell, hanem tanulni és fejlődni.
“Olyan időszak vár ránk, amikor rendkívül bizonytalan körülmények között kell majd gyors és pontos döntéseket hozni nagyon kevés információból. Azért, mert nem engedhetjük meg magunknak, hogy hibázzunk, hiszen ha hibázunk, az életről-halálról tud dönteni. Ez egyébként az extrém sport.” Szerencsére azonban nem csak rossz dolgok történnek ezekben a bizonytalan időkben, a sok kihívás és akadály fejleszteni is tud bennünket, vállalatunkat.
“Ez az időszak lehetőséget biztosít, hogy megmutassuk milyen fából faragtak bennünket, cégvezetőket. Ez növekedési lehetőségeket hordoz magában.” Gangel Péter azonban optimistán tekint a jövőbe, hiszen nem váratlanul, tapasztalatok nélkül kerülünk ebbe a helyzetbe. Meg kell tanulnunk együtt élni a nehézségekkel, nem a túlélés a cél, hanem az együttélés, hiszen a covid után, jött a háborús időszak, ki tudja milyen bizonytalansági tényező vár még ránk a jövőben.
A cég nem tudja leelőzni vezetőjét
Balogh Petya a startup világ központi alakja, az RTL Klub Cápák Között című műsorának angyalbefektetője. Petya befektetői tevékenységének fontos része a piac edukációja, a cégek egésze mellett kiemelt figyelmet szentel a vezetők képzésének.
“Cápaként, befektetőként miért fontos nekem a tanulás? Ha látok egy vállalkozót, aki arra számít, hogy én pénzt adok neki (…), a legeslegfontosabb összetevő az az, hogy tud-e tanulni. Miért fontos ez? Azért, mert onnan, hogy elindulunk egy céggel odáig, hogy az egy nemzetközi sikersztori legyen, az átlagos magyar ‘overnight success’ (siker egyik napról a másikra- a szerk.) 10-15. év. És az a 10-15 éves túra, ez egy dologról szól, arról szól, hogy a vezető napról napra, évről évre tanul, ezeket a tanulságokat beépíti a cégébe és ezzel a cége növekszik. Az egyik nagy elméletem, hogy a cég tartósan nem tudja leelőzni a vezetőjét, azaz nem tud gyorsabban fejlődni, mint a vezetője. És ha a vezető elakad, akkor a cége is el fog akadni.”
Másik szempont, amiért kiemelten fontos a tanulás, hogy a világunk egyre gyorsul és az elkövetkezendő években ez még tovább fokozódik majd. Viszont nem csak a jó, hanem a rossz dolgok is felgyorsulnak, példa erre a mindennapjainkat jelenleg is sújtó ellátási lánc problémák, a gyártási nehézségek, stb.
“Látjuk az utóbbi pár évben, hogy mennyire törékennyé vált ezzel a felgyorsulással a világ. Mennyire könnyen omlanak össze olyan rendszerek, amikről feltételeztük, hogy mindig ott lesznek. Ez azt is jelenti, hogy ezekre a hirtelen jövő változásokra nem a múltban, nem az elmúlt 2-3 évben kellett felkészülni, hanem a következő évtizedeknek is ez lesz az egyik legfontosabb jellemzője vállalkozóként.”
Az a kérdés, hogy a megszerzett tudást és tapasztalatot hogyan tudjuk beépíteni a szervezetbe, ez lesz később ugyanis a sikertényező. Ha nem árbevételben mérjük a cégünk fejlődését, hanem a piaci ismeretben, a megszerzett tudásban, azok beintegrálódásában a vállalatba, akkor egy teljesen új dimenzió nyílik meg előttünk és rájövünk, hogy jó úton járunk. Ehhez azonban meg kell változtatni azt a magyar mentalitást, mely szerint felnőttként már nem tudunk tanulni. El kell sajátítanunk azt a mindsetet, mely szerint életünk végéig tanulhatunk, ha valamibe belevetjük magunkat és foglalkozunk vele, akkor előbb utóbb a mestereivé válhatunk.
“Fontos, hogy vezetőként hogy tekintünk a tanulásunkra. (…) A legtöbb cégvezető, akikkel én beszélek fél ettől a folyamattól. Fél attól, hogy elkezdjen tanulni, mert az azzal indul, hogy elismerem, hogy valamihez nem értek. Elismerem, hogy valami még hiányzik nekem. És ezért szerintem hatalmas lemaradásban vagyunk a tanulási kíváncsiságban és a tanulási hajlandóságban a cégvezetők között.” Vezetőként ugyan mindig ég a ház, mindig van valami azonnal megoldandó feladat, nekünk kell időt allokálni az ismeretszerzésre. Nagyon fontos az is, hogy a legtöbbet más cégvezetőktől tudunk tanulni, ezért fontosak az olyan közegek, mint például a Trust Summit és a Bizalmi Kör, ahol a velünk azonos cipőben járóktól tanulhatunk. A vezetők mellett azonban a kollégák képzésére is hangsúlyt kell fektetni, hiszen a kíváncsi, ambiciózus kollégák viszik előre a vállalatot.
Mindhárom előadó hisz abban, hogy bár soha nem látott bizonytalanságban kell helytállnunk az elkövetkezendő években, csak rajtunk múlik, hogy mit hozunk ki a helyzetből. A folyamatos tapasztalatszerzés és annak beépítése, a gyors reakcióidő, az agilitás, az egymástól való tanulás minden eddiginél fontosabb lesz a jövőben.
Köszönjük a Bizalmi Körnek a professzionális szervezést, a szakértőknek pedig a színvonalas előadásokat!
Képek forrása: Bizalmi Kör